Pierwsze miejsce w konkursie zorganizowanym przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Santander Bank Polska, na najlepszą pracę dyplomową uzyskała praca pt. „Implementacja systemu gier do rehabilitacji osób z zaburzeniami błędnika za pomocą posturografu”. Zwycięzcami zostali Dominik Hawryluk i Izabela Strumecka wraz z promotorem dr Łukaszem Piwowarem. Praca powstała we współpracy z dr hab. Małgorzatą Mraz i mgr Oliwerem Kahlem z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu oraz dr hab. Leszkiem Czerwoszem z Instytutu Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej PAN w Warszawie. A z efektów tej pracy korzystają pacjenci z zawrotami głowy objęci rehabilitacją w pracowni badawczej Wydziału Fizjoterapii.
Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Santander Bank Polska rokrocznie organizują konkurs na najlepsze prace dyplomowe.
23 października 2020 roku w godz. 10.00-12.30 odbył się finał trzeciej edycji konkursu. W kategorii na najlepszą pracę licencjacką (lub inżynierską). Wydarzenie odbyło się zdalnie na platformie MS Teams, a także było retransmitowane dla publiczności na platformie youtube.
Z informatyki przyznano dwie równorzędne pierwsze nagrody. I tu, jedną z nich była praca Dominika Hawryluka i Izabeli Strumeckiej napisana pod kierunkiem dr Łukasza Piwowara. Dodatkowo praca ta, otrzymała nagrodę publiczności, wyłonioną w głosowaniu internetowym podczas finału.
Pomysłodawcą projektu była dr hab. Małgorzata Mraz, która po nawiązaniu kontaktu z dyrektorem Instytutu Informatyki, prof. Jerzym Marcinkowskim rozpoczęła współpracę z dr Łukaszem Piwowarem i jego studentami, wyznaczając zadania i oczekiwania w grach komputerowych z wykorzystaniem biofeedbacku wzrokowego z zastosowaniem platformy posturograficznej, zgodnie z zasadami kompensacji układu przedsionkowego osób z uszkodzonym błędnikiem. I tak to się zaczęło. Wielogodzinne spotkania, próby, modyfikacje, aż do znakomitego efektu studentów oraz stworzenia gier do zastosowania w praktyce fizjoterapeutycznej. Kaczki, Puzzle, Samoloty, Labirynt, Arkanoid, to pięć mini gier w grafice 3D z animacją, muzyką oraz systemem punktacji i regulacją ustawień w indywidualnej terapii pacjenta. Po dopracowaniu szczegółów przebiegu gier komputerowych według zasad stymulowania błędników oraz po uzyskaniu bardzo dobrego efektu wizualnego i weryfikacji przez pacjentów, odbyła się prezentacja dla otolaryngologów. Uzyskaliśmy uznanie pacjentów i lekarzy. Pacjenci ćwiczą chętnie, są zmotywowani i uzyskują dobre efekty kompensacji przedsionkowej potwierdzanej w specjalistycznych badaniach laryngologicznych oraz fizjoterapeutycznych.
Brawa dla Dominika i Izabeli oraz dra Łukasza Piwowara. Dziękujemy, to była znakomita współpraca.
Całość wydarzenia można zobaczyć na: https://youtu.be/O3GbhpHi12Y
Wyniki konkursu: