
W dniach 13-19 września odbył się XXVIII Dolnośląski Festiwal Nauki, hasłem przewodnim było „NAUKA JEST CHROBRA”, które nawiązuje do 1000-lecia koronacji pierwszego króla Polski Bolesława Chrobrego. Wśród licznych spotkań o charakterze naukowo-dydaktycznym w obrębie całego Wrocławia również nasza Uczelnia zaangażowała się w promocję sportu, zdrowia i nauki. W XXVIII DFN wzięło udział 54 naszych Pracowników z 8 Katedr (4 z Wydziału Fizjoterapii oraz 4 z Wydziału Wychowania Fizycznego i Sportu). W imprezach uczelnianej edycji XXVIII DFN zorganizowanych przez Akademię Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu wzięły udział 664 osoby.
Poniżej prezentujemy relacje opiekunów poszczególnych zajęć prowadzonych w ramach festiwalu.
mgr inż. Ewa Derwich, mgr Joanna Fuchs, mgr Maciej Rymarczuk, mgr inż. Maciej Kosim, dr Wiktor Chodor, prof. Wioletta Dziubek-Rogowska
Wrocławska edycja DFN rozpoczęła się w sobotę 13 września licznymi aktywnościami w Miasteczku Naukowym. Naszą Uczelnię reprezentowali pracownicy Centralnego Laboratorium Badawczego, którzy na kilku stanowiskach zaprezentowali wybrane pomiary dotyczące biomechaniki ruchu oraz zdolności motorycznych stosowane w różnych dekadach życia. Wydarzenie miało charakter otwarty, a stanowisko Centralnego Laboratorium Badawczego AWF Wrocław cieszyło się dużym zainteresowaniem odwiedzających.





dr Katarzyna Siewierska, prof. Iwona Malicka
W dniu 16.09 2025 roku w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki dr Katarzyna Siewierska i prof. Iwona Malicka zrealizowały warsztat skierowany do pacjentów leczonych z powodu nowotworów złośliwych pt. „Zapomniana sztuka oddychania”. Celem warsztatu była nauka prawidłowego oddychania. W grupie pacjentów onkologicznych jest ono kluczowe, wpływa nie tylko na dostarczanie tlenu, ale przede wszystkim może niwelować stres, poprawiać samopoczucie, wpływać na jakość snu oraz ogólną jakość życia. Ćwiczenia oddechowe zostały poprzedzone krótkim wykładam na temat oddechu i jego wpływu na funkcjonowanie organizmu. W warsztacie uczestniczyły kobiety po leczeniu z powodu raka piersi.



mgr Kinga Strojek, dr hab. Joanna Kowalska, prof. AWF Wrocław
W dniu 17 września w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki przeprowadzono wykład online pt. „Uzależnienia – problem dzisiejszych czasów”.
Celem wystąpienia było zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej skali i przyczyn uzależnień we współczesnym świecie. Podczas wykładu omówiono różne formy uzależnień – zarówno chemiczne, jak i behawioralne – oraz ich wpływ na zdrowie psychiczne i społeczne człowieka. Podkreślono także znaczenie profilaktyki, wsparcia rodzinnego i edukacji w zapobieganiu uzależnieniom.
Wydarzenie odbyło się w formule zdalnej i spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy po wykładzie aktywnie uczestniczyli w dyskusji.



dr Katarzyna Bulińska
W dniu 16 września 2025 r. odbyły się zajęcia warsztatowe „Joga na trawie” pod budynkiem Wydziału Fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Zajęcia miały na celu naukę podstawowych asan (pozycji) w kontakcie z naturą oraz ćwiczenie uważności. W warsztatach wzięły udział 4 osoby.



dr Iwona Krysiak-Zielonka
W dniu 20 września o godz. 18.00 odbył się wykład online pt. „Wykorzystanie energii jądrowej rezonansu magnetycznego w terapii i rehabilitacji”. Wydarzenie poprowadziła dr Iwona Krysiak-Zielonka – fizjoterapeuta z Wydziału Fizjoterapii AWF we Wrocławiu.
Spotkanie zgromadziło osoby zainteresowane nowoczesnymi metodami leczenia w fizjoterapii, a także przedstawicieli środowisk medycznych oraz pacjentów poszukujących alternatywnych, nieinwazyjnych rozwiązań terapeutycznych. Dzięki formule online oraz zapewnionej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, wykład miał charakter inkluzywny i ogólnodostępny.
W trakcie wykładu omówiono tematykę wykorzystania jądrowego rezonansu magnetycznego (NMRT), znanego również jako MBST® (Magnetic Resonance Therapy), w leczeniu schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego. Dr Krysiak-Zielonka przedstawiła aktualne dane naukowe oraz wyniki badań klinicznych, podkreślając znaczenie NMRT w regeneracji tkanek kostnych i chrzęstnych, szczególnie w kontekście chorób takich jak osteoporoza, osteoartroza, czy uszkodzenia chrząstki stawowej. Uczestnicy mieli okazję poznać mechanizmy działania terapii NMRT, jej przewagi nad tradycyjnymi metodami leczenia oraz możliwe kierunki dalszego rozwoju tej technologii. Wykład został wzbogacony o prezentację graficzną procesów regeneracyjnych oraz przykłady zastosowania terapii w praktyce klinicznej. Po zakończeniu prezentacji przewidziano czas na sesję pytań i odpowiedzi. Uczestnicy aktywnie angażowali się w dyskusję, zadając pytania zarówno o techniczne aspekty terapii, jak i o możliwości jej wdrożenia w polskich placówkach medycznych. Wymiana wiedzy i doświadczeń stworzyła przestrzeń do dialogu między nauką a praktyką kliniczną. Wykład dr Iwony Krysiak-Zielonki stanowił cenne źródło wiedzy na temat innowacyjnych metod wspierających rehabilitację pacjentów z chorobami układu kostno- stawowego. Wysoka jakość merytoryczna wydarzenia, otwarta forma online oraz dostępność dla szerokiego grona odbiorców przyczyniły się do sukcesu spotkania w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.


dr hab. Agnieszka Szpala, prof. AWF Wrocław, mgr Sebastian Jaroszczuk
W dniu 18 października w Pracowni Analiz Biomechanicznych AWF Wrocław odbyły się zajęcia pt: „Jak działają mięśnie szkieletowe człowieka?”.
Osobami prowadzącymi byli dr hab. Agnieszka Szpala, prof. AWF Wrocław oraz mgr Sebastian Jaroszczuk z Centralnego Laboratorium Badawczego AWF Wrocław. Natomiast uczestnikami zajęć było 22 dzieci z ósmej klasy (sportowej) ze Szkoły Podstawowej nr 30 we Wrocławiu. Dzieci znajdowały się pod opieką nauczyciela – wychowawcy klasy. Zajęcia miały charakter wykładu i warsztatu, a ich celem było przybliżenie zasad działania mięśni szkieletowych człowieka, poznanie zjawiska elektrycznego zachodzącego w mięśniu oraz ocena aktywności mięśniowej na podstawie interpretacji sygnału elektromiograficznego. Po wysłuchaniu części wykładowej dwóch ochotników prezentowało napięcie swoich mięśni szkieletowych, mięśnia dwugłowego i trójgłowego ramienia, w różnych zadaniach ruchowych. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się ćwiczenia siłowe, takie jak „pompki” oraz tzw. siłowanie się na ręce. Uczestniczy mogli w trybie rzeczywistym obserwować na ekranie poziom napięcia własnych mięśni i wpływać na jego wartość odpowiednio napinając i rozluźniając mięśnie.


dr Piotr Piwowarczyk, dr Michał Załęski, mgr Wojciech Bigiel
W dniu 25 września odbyło się wydarzenie, które co roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem: „Wrocław z pokładu kajaka”.
Łącznie w spływie wzięło udział ponad 30 uczestników. Opiekę nad grupami sprawowali nauczyciele i wychowawcy, a bezpieczeństwo zapewniali ratownicy dr Piotr Piwowarczyk i dr Michał Załęski, pod kierownictwem komandora spływu mgr Wojciecha Bigiela. W organizacji pomagał również Krzysztof Pyza.
Celem wydarzenia było popularyzowanie aktywności fizycznej oraz promocja Wrocławia z perspektywy rzek, które stanowią istotny element jego tożsamości i krajobrazu. Spływ miał charakter edukacyjno-rekreacyjny – uczestnicy zdobyli wiedzę o historii i topografii miasta, a także o zasadach bezpieczeństwa i ekologii w środowisku wodnym. Wydarzenie wpisywało się w ideę Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, którego misją jest popularyzacja nauki poprzez doświadczenie, obserwację i działanie.
Spływ rozpoczął się na rzece Oławie, w rejonie Jazu Małgorzaty. Po krótkim szkoleniu z zakresu techniki wiosłowania i zasad bezpieczeństwa uczestnicy wyruszyli w stronę ujścia Oławy do Odry. Następnie trasa prowadziła przez malownicze odcinki Odry w kierunku Ostrowa Tumskiego – najstarszej części Wrocławia – aż do Mariny Viator, gdzie zakończono spływ.
Podczas wydarzenia omawiano zagadnienia związane z kulturą fizyczną, rekreacją wodną, ochroną środowiska oraz rolą aktywności ruchowej w edukacji młodzieży. Uczestnicy mieli okazję obserwować panoramę miasta z zupełnie innej perspektywy – z pokładu kajaka – co stało się inspirującym doświadczeniem łączącym wiedzę i ruch.
W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie szkół z Dolnego Śląska, w tym: Powiatowy Zespół Szkół nr 1 w Środzie Śląskiej, Szkoła Podstawowa nr 45 w Zespole Szkół nr 9 we Wrocławiu, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Legnicy oraz uczestnicy indywidualni.
Impreza przebiegła zgodnie z planem, w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze. Uczestnicy z entuzjazmem reagowali na możliwość połączenia aktywności fizycznej z poznawaniem miasta i jego historii. Pogoda sprzyjała realizacji przedsięwzięcia, a trasa okazała się atrakcyjna zarówno pod względem przyrodniczym, jak i edukacyjnym. Spływ „Wrocław z pokładu kajaka” pokazał, że popularyzacja nauki może odbywać się w sposób aktywny i angażujący, a Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu pełni ważną rolę w kształtowaniu postaw prozdrowotnych, ekologicznych i społecznych wśród młodzieży Dolnego Śląska.



dr hab. Bogdan Pietraszewski, prof. AWF Wrocław, dr hab. inż. Sławomir Winiarski, prof. AWF Wrocław, dr hab. Artur Struzik, prof. AWF Wrocław, mgr Sebastian Jaroszczuk
W dniu 16 września w Pracowni Analiz Biomechanicznych odbył się warsztat praktyczny pt.: „Spider-Man: supermoce nauki i technologii animacji” w ramach panelu – Nauki medyczne i nauki o zdrowiu. Podczas wydarzenia Zespół Biomechaniki przedstawił młodzieży z Ukrainy jak tworzona jest współcześnie animacja komputerowa, w jaki sposób działa czterowymiarowy system analizy ruchu i do czego wykorzystujemy go w biomechanice sportu, biomechanice klinicznej oraz przemyśle rozrywkowym. Na potrzeby wydarzenia przeprowadzono również pokaz analizy i zapisu ruchu z udziałem uczestników.



dr Paweł Posłuszny
Dnia 17 września o godz. 10:00 i 12.00 w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki w Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu zaplanowane były dwie tury wykładu „Ciało w zdrowiu bez kontuzji i bólu – od anatomii po testy funkcjonalne w treningu zdrowotnym”. Z uwagi na duże zainteresowanie przewidziano dwie różne godziny. W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie technikum nr 18 we Wrocławiu, dzieci z klasy 4 lekkoatletycznej i 6 pływackiej SP 46, z Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śl. (2 klasy, około 50 osób). Warsztaty przygotował i poprowadził adiunkt, wykładowca przedmiotów anatomia, antropomotoryka, trening zdrowotny i trening funkcjonalny oraz instruktor ćwiczeń siłowych i kulturystyki. Miały one na celu zapoznać uczestników z budową i funkcjonowaniem kluczowych struktur ciała człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn i skutków braku odpowiedniego poziomu sprawności funkcjonalnej oraz możliwością profilaktyki przez pomiar ryzyka kontuzji zestawem do testowania oceny ryzyka kontuzji Functional Movement Screen. Uczestnicy mogli poznać sposób przeprowadzenia testu oraz jego zastosowanie.


dr Malwina Pawik, dr hab. Łukasz Pawik, prof. AWF Wrocław
W ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki odbył się warsztat edukacyjny poświęcony treningowi mięśni dna miednicy. Spotkanie miało charakter kameralny, co pozwoliło na stworzenie atmosfery sprzyjającej indywidualnej pracy z uczestniczkami oraz dokładne dostosowanie ćwiczeń do potrzeb każdej z nich.
Głównym celem zajęć było podniesienie świadomości dotyczącej znaczenia mięśni dna miednicy w codziennym funkcjonowaniu oraz profilaktyce i terapii dolegliwości, takich jak nietrzymanie moczu, obniżenie narządów miednicy czy bóle w okolicy lędźwiowej. Warsztat miał na celu uświadomienie uczestniczkom, dlaczego warto ćwiczyć te mięśnie, jak robić to prawidłowo i kiedy zgłosić się do specjalisty.
Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego, w którym omówiono:
- rolę mięśni dna miednicy w stabilizacji tułowia i funkcjonowaniu układu moczowo-płciowego,
- zasady prawidłowego treningu,
- znaczenie profilaktyki i regularnej aktywizacji tej grupy mięśni.
Następnie uczestniczki uczyły się lokalizowania mięśni dna miednicy i świadomej ich aktywacji. Dzięki ograniczonej liczebności grupy możliwe było indywidualne podejście oraz dobór ćwiczeń do potrzeb każdej osoby. Instruktaż obejmował zarówno ćwiczenia izolowane, jak i elementy aktywizacji w codziennych czynnościach.
Podczas spotkania omówiono także zasady diagnostyki mięśni dna miednicy. Uczestniczki dowiedziały się, jak wygląda badanie tych struktur, na co zwraca się uwagę w ocenie klinicznej oraz w jakich sytuacjach należy skonsultować się ze specjalistą (np. uroginekologiem, fizjoterapeutą uroginekologicznym).
Warsztat umożliwił uczestniczkom zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności, które mogą wykorzystać w profilaktyce i poprawie zdrowia. Dzięki kameralnej formie zajęć każda uczestniczka otrzymała indywidualne wskazówki, co stanowiło dużą wartość dydaktyczną i terapeutyczną.
dr Małgorzata Socha, dr Dorota Jakubiec, dr Zdzisław Lewandowski, dr Agnieszka Pisula-Lewandowska, prof. AWF Wrocław, dr Wiktor Chodor
Wykład na temat zdrowego żywienia pt. „Siła w jedzeniu”, degustacja zdrowej żywności i pomiary składu ciała odbyły się w budynku Wydziału Fizjoterapii AWF we Wrocławiu, w dniu 17. 09. 2025 roku, w godzinach 10.30 – 12.00.
W sumie ponad 100. uczestników wydarzenia wysłuchało wykładu na temat roli białka w żywieniu człowieka oraz metod oceny składu ciała. Omówiono ponadto zaburzenia składu ciała oraz czynniki modyfikujące skład ciała ze szczególnym uwzględnieniem nawyków żywieniowych i poziomu aktywności fizycznej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty zdrowego żywienia połączone z degustacją produktów bogatych w białko.
W tym roku przyjechali do nas uczniowie trzech klas VIII wraz z opiekunami ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego we Wrocławiu – 85 osób oraz uczniowie klasy VII z opiekunem ze Szkoły Podstawowej nr 30 we Wrocławiu – 18 osób. Łącznie gościliśmy 103 osoby.







mgr Monika Podborączyńska, mgr Jarosława Jarosz, dr Agnieszka Pisula-Lewandowska, prof. AWF Wrocław
W dniu 19 września 2025 r. w Katedrze Biologii Człowieka i Kosmetologii na Wydziale Fizjoterapii AWF Wrocław odbyły się spotkania z młodzieżą w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Tematem zajęć były „Podstawy pielęgnacji cery młodej”.
W wydarzeniu uczestniczyły klasy 8a i 8e ze Szkoły Podstawowej nr 20 im. Orła Białego we Wrocławiu. Ze względu na duże zainteresowanie przygotowano dwa pokazy – o godzinie 10:00 oraz 11:00.
Podczas prelekcji i części praktycznej omówiono budowę skóry, podstawowe rodzaje cery oraz zaprezentowano metody jej pielęgnacji. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z kosmetykami przeznaczonymi do skóry młodej oraz sposobami oczyszczania twarzy, złuszczania naskórka i ochrony przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi.
Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem młodzieży, która aktywnie uczestniczyła w pokazach i zadawała pytania związane z codzienną pielęgnacją skóry.
Dla najbardziej aktywnych uczestników przygotowano nagrody, które ufundowała firma Dermomedica. Były to preparaty do mycia młodej skóry.




dr n.med. Anna Czarnecka
W dniu 17 września w ramach DFN odbył się wykład pt. „Medycyna regeneracyjna medycyną przyszłości”. Wykład o wykorzystaniu osocza bogato-płytkowego i komórek macierzystych w nowoczesnych terapiach. Największe zainteresowanie wzbudziły komórki macierzyste. Mezenchymalne komórki macierzyste (MSC) to komórki, które zmniejszają właściwości proliferacyjne limfocytów T, B, a ponadto wydzielają szereg czynników parakrynnych włączając w to cytokiny przeciwzapalne, a także mają zdolność do przemieszczania się w kierunku obszaru uszkodzenia. MSC możemy pozyskiwać z wielu źródeł, ale szansę na zastosowanie praktyczne mają komórki ze szpiku kostnego, tkanki tłuszczowej bądź sznura pępowiny (WJ-MSC). Ze względu na unikatowe właściwości immunologiczne, MSC można podawać w układzie allogenicznym bez immunosupresji i badania układu HLA. Komórki mezenchymalne są szeroko wykorzystywane w medycznych eksperymentach leczniczych, w ortopedii, hematologii, neurologii. Pojawiają się też doniesienia o wykorzystaniu MSC w schorzeniach dermatologicznych i w medycynie przeciwstarzeniowej np. w leczeniu ran przewlekłych i w terapii łysienia plackowatego.
dr Agnieszka Ciszek
W dniu 19 września odbyły się warsztaty „Zdrowe Stopy”. Spotkanie odbyło się w niezwykle przyjaznej i inspirującej atmosferze. Uczestniczyli w nim przedstawicieli różnych uczelni Wrocławia i Dolnego Śląska, zainteresowanych tematyką zdrowia, profilaktyki i funkcjonalności narządu ruchu.
W pierwszej części przedstawiono krótkie wprowadzenie (dr Agnieszka Ciszek) dotyczące problemów współczesnej cywilizacji wynikających z siedzącego trybu życia, przewlekłych napięć mięśniowych, ucisków na nerwy oraz dysproporcji w budowie ciała. Zwrócono uwagę na ścisły związek pomiędzy kondycją stóp a stanem kręgosłupa, podkreślając, że stopy stanowią zwierciadło całego układu ruchu.
Następnie omówione zostały najczęstsze wady stóp – zarówno te o podłożu genetycznym, jak i zwyrodnieniowym – oraz zaprezentowano metody ich odciążania i kompensacji. Spotkanie zakończyło się praktyczną częścią, w trakcie której uczestnicy mieli możliwość wykonania komputerowej analizy chodu z wykorzystaniem plantokonturografu. Uzyskane wyniki pozwoliły na ocenę nacisku, rozkładu sił i ewentualnych predyspozycji do przyszłych dysproporcji i urazów.
Wszyscy uczestnicy otrzymali również pełnowartościowe kosmetyki do pielęgnacji stóp, ufundowane przez firmę SEK Podologia Anna Słowik, która była sponsorem wydarzenia. Ten miły gest został przyjęty z dużym entuzjazmem i stanowił praktyczne uzupełnienie tematyki spotkania.
Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i refleksji nad znaczeniem profilaktyki w zakresie zdrowia stóp, a także praktycznego zastosowania wiedzy w codziennej pracy dydaktycznej i zawodowej.



dr Justyna Andrzejewska, dr hab. Jadwiga Pietraszewska, prof. AWF Wrocław
W trakcie XXVIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki dr Justyna Andrzejewska z Katedry Biologicznych Podstaw Aktywności Fizycznej prowadziła warsztaty pt. „Jaką masz sylwetkę? Zbadaj swój kręgosłup metodą elektroniczną”. Uczestniczyli w warsztatach uczniowie czwartej klasy, z 18 technikum we Wrocławiu, przy ulicy Ślężnej. Część teoretyczna objęła prezentację, gdzie omówiono zagadnienia dotyczące postawy ciała, jej kształtowanie w ontogenezie, zagrożenia, metody oceny oraz możliwości prewencji w celu poprawy jakości postawy ciała, z uwzględnieniem stóp. W ramach warsztatów zbadano kręgosłup, za pomocą posturometru oraz stopy, przy zastosowaniu podoskopu. Warsztaty miały na celu pobudzenie w odbiorcy potrzeby dbałości o własne ciało, by celowo wpływać na jego jakość do późnej starości. Każdy uczestnik warsztatów otrzymał wydruk z badania oraz informację na temat jakości postawy ciała oraz zaleceniami jej poprawy.
„Warsztaty oceniamy bardzo pozytywnie – były nie tylko ciekawe, ale też praktyczne. Największym atutem była możliwość wykonania badań: analiza stóp na podoskopie oraz badanie kręgosłupa specjalistycznym urządzeniem pozwoliły nam lepiej poznać swoją postawę i zobaczyć, na co warto zwrócić uwagę w codziennym życiu. Prezentacja dotycząca postawy ciała i zagadnień ortopedycznych była merytoryczna, a jednocześnie zrozumiała i angażująca. W prosty sposób zostały wytłumaczone złożone kwestie i połączyć teorię z praktyką, dzięki czemu łatwo było przyswoić wiedzę. Całość odbieramy jako wartościowe doświadczenie, które poszerzyło nasze spojrzenie na zdrowie układu ruchu. Warsztaty zainspirowały nas do większej świadomości własnej postawy i dbania o nią na co dzień. Z przyjemnością wzięlibyśmy udział w podobnych zajęciach w przyszłości.” Opinia uczniów.

dr Agnieszka Surynt
Dnia 17 września 2025 r. w ramach XXVIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, odbył się wykład pt. „Poznaj swój stres”, który został przeprowadzony przez dr Agnieszkę Surynt.
W spotkaniu wzięło udział 16 osób (13 dziewcząt i 3 chłopców oraz wychowawca klasy). Byli to uczniowie klasy IVE Technikum nr 18 we Wrocławiu, które mieści się na ulicy Ślężnej 2-24. Technikum kształci uczniów na trzech kierunkach: technik optyk, technik weterynarii i technik ortopeda. Klasa, która brała udział w wykładzie uczy się na kierunku: technik optyk.
W ramach spotkania odbyła się część teoretyczna i praktyczna. Uczestnicy zapoznali się z problematyką stresu (mechanizm powstawania stresu, źródła i objawy (mapa stresu), etapy reakcji na stres, radzenie sobie ze stresem – strategie antystresowe) oraz nabyli umiejętności w zakresie posługiwania się wybranymi narzędziami przeznaczonymi do pomiaru stresu (skala PSS-10), oceny siły ogólnego przekonania jednostki, co do skuteczności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i przeszkodami (skala GSES), określania stylów radzenia sobie ze stresem (kwestionariusz CISS) oraz diagnozowania emocjonalnych stereotypów reagowania na stres (Stresowa Skala Eysencka). Podsumowując należy uznać, że zaproponowany wykład pozwolił słuchaczom nie tylko posiąść wiedzę ogólną na temat radzenia sobie ze stresem, który jest wszechobecny w dzisiejszym świecie, ale przede wszystkim dał im możliwość poznania, jakie są ich predyspozycje do radzenia sobie z nim. Ta wiedza i umiejętności nie pozostają bez wpływu na kształtowanie świadomości młodego człowieka w tym zakresie, a tym samym na wybór skutecznych strategii antystresowych.


dr Katarzyna Gębura
W dniu 17 września 2025 w sali ćwiczeń relaksacyjnych w Zameczku przy ulicy Rzeźbiarskiej 4 odbył się warsztat praktyczny „Joga w szkole-jak radzić sobie ze stresem”. Celem spotkania było ukazanie korzyści płynących z praktykowania jogi dla zdrowia fizycznego i psychicznego, a także uświadomienie potrzeby dbania zarówno o ciało, jak i umysł. Podczas warsztatu skupialiśmy się na pracy w kierunku integracji ciała i umysłu poprzez psychosomatyczne praktyki jogi (koncentracja, ćwiczenia oddechowe, asany – pozycje ciała, relaksacja), które pomocne są w skutecznym niwelowaniu napięcia psychofizycznego. W warsztacie uczestniczyło 16 uczniów klasy 4E Technikum nr 18 we Wrocławiu. Warsztat prowadziła dr Katarzyna Gębura. Przed częścią praktyczną uczniowie wysłuchali wykładu dr Agnieszki Surynt „Poznaj swój stres”, który wprowadzał uczestników w tematykę strategii radzenia sobie ze stresem.


dr Aneta Demidaś, Natalia Sroczyk
W dniu 18 września w godz. 10.00-13.00 odbyło się spotkanie w budynku P4 Wydziału Fizjoterapii, w pracowni Medycyny Fizykalnej w ramach DFN. Temat spotkania: „Czy elektrostymulacja mięśni rzeczywiście wspomaga trening?” przyciągnął duże grono zainteresowanych, szczególnie młodzieży licealnej z liceów w Oleśnicy. Przybyło około 60 osób. Licealiści z zainteresowaniem wysłuchali małego wykładu na temat zastosowań elektrostymulacji w sporcie i w fizjoterapii, a następnie spróbowali na sobie siły bodźca elektrycznego i jego wpływu na skurcz mięśnia. Podłączenie elektrod i działanie prądu na mięsień czworogłowy uda wywoływało dużo pozytywnych emocji i dodatkowych pytań. Wiele osób pytało w związku z tym, jak zostać studentem Wydziału Fizjoterapii AWF we Wrocławiu, zauważając, że muszą to być bardzo ciekawe studia przynoszące wiele korzyści zarówno pacjentom, jak i terapeutom, dzięki satysfakcji z wykonywanej pracy.

dr Katarzyna Barczyk-Pawelec, dr Arletta Hawrylak
W dniu 18 września 2025 r. w ramach w ramach XXVIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, w obiektach AWF we Wrocławiu przeprowadzono warsztat praktyczny pt. „Dlaczego zdrowie naszego kręgosłupa jest takie ważne?”. W warsztatach wzięły udział osoby dorosłe, po wcześniejszym zgłoszeniu drogą mailową. Przed badaniem postawy ciała przedstawiono, w formie krótkiej prelekcji, zagrożenia i ich wpływ na postawę ciała i przeciążenia kręgosłupa. Pokazano przykładowe ergonomiczne pozycje oraz ćwiczenia przeciwdziałające przeciążeniom kręgosłupa. Po wykonaniu badania osoby otrzymały w formie broszurki praktyczne wskazówki, które pomogą zadbać o zdrowy kręgosłup.


dr hab. Bożena Ostrowska, prof. AWF Wrocław
W dniu 16.09.2025 w ramach XXVIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, odbyły się warsztaty zatytułowane „Upadki – nie lekceważ zagrożenia, sprawdź swoje ryzyko, aby zapobiec groźnym złamaniom”. Spotkanie trwało godzinę i odbyło się w budynku Wydziału Fizjoterapii AWF we Wrocławiu. W spotkaniu wzięło udział 3 studentów Wydziału Fizjoterapii oraz 2 studentów z koła naukowego „Nefrofit”, którym przedstawiono testy oraz narzędzia diagnostyczne oceniające ryzyko upadku u osób starszych, w tym pacjentów dializowanych.
dr Małgorzata Krzak, dr Małgorzata Kałwa, dr Anna Malska-Śmiałowska
Zgodnie z tematem przewodnim tegorocznego Dolnośląskiego Festiwalu Nauki „Nauka jest Chrobra” zespół pań adiunkt (dr Małgorzata Krzak, dr Małgorzata Kałwa, dr Anna Malska-Śmiałowska)z Katedry Społecznych Podstaw Kultury Fizycznejopracował zabawę terenową utrwalająca wiedzę piątoklasistów o pierwszym koronowanym polskim królu.
Celem zabawy „Historia o Bolesławie Chrobrym” była korelacja międzyprzedmiotowa, łącząca treści z historii i wychowania fizycznego. Zabawa była oparta na zgadywance terenowej, którą zrealizowano w Parku Szczytnickim w dniu 19.09.2025. Wzięli w niej udział uczniowie klasy 5a i 5b (n=36) ze Szkoły Podstawowej Primus we Wrocławiu po uprzednim zgłoszeniu udziału klas przez nauczycieli drogą mailową.
W trakcie zabawy uczniowie i ich opiekunowie wykonali zadania na 5 stacjach, na których musieli wykazać się umiejętnością czytania mapy, sprawnością fizyczną, współpracą w grupie i wiedzą o Bolesławie Chrobrym. Dodatkowo podczas zabawy uczniowie dowiadywali się ciekawostek z życia króla.
- Stacja 1: Berek królewski – wylosowany berek (Chrobry) rekrutuje rycerzy poprzez dotknięcie.
- Stacja 2: Królewski tor przeszkód – Rycerze pokonują kolejne przeszkody wybierając się na wyprawę z Królem Chrobrym.
- Stacja 3: Obrazek z przyrody – uczniowie układają miecz królewski ze znalezionych w parku fragmentów natury.
- Stacja 4: Taniec Dworski – uczniowie po usłyszeniu muzyki dworskiej układali prosty taniec, który musieli zatańczyć w grupie.
- Stacja 5: Historia z Hasłami: Uczniowie układają historyjkę w wylosowanych 5 haseł (miecz, wieża, koronacja, pielgrzym, tron)
Za każde zadanie grupy otrzymywały jeden „puzzel”, z których wszyscy uczestnicy (obie klasy) na końcu zabawy ułożyli cały obrazek – herb królewski.
Na koniec uczniowie otrzymali „królewski certyfikat sprawności” i zrobiono wspólne zdjęcie.




dr hab. Małgorzata Sobera, prof. AWF Wrocław, dr Anna Tomaszewska, dr Aleksandra Sikora, dr Piotr Piestrak, dr Henryk Sienkiewicz, dr Patrycja Proskura, dr Bartłomiej Hes
Zajęcia w ramach XXVIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki prowadzone przez pracowników Katedry Indywidualnych i Zespołowych Aktywności Fizycznych odbyły na sali gimnastycznej przy ul. Witelona 25A.
Dnia 15 września 2025 zrealizowano temat „Gimnastyczne tory przeszkód”, w których udział wzięło 25-ciu uczniów kl.5 SP nr 10 we Wrocławiu. W dniu 16 września 2025 na zajęcia przyszli uczniowie szóstej klasy SP nr 66 we Wrocławiu, w tym dniu był realizowany temat „Polubić gimnastykę”, na których proponowaliśmy ćwiczenia gimnastyczne, które mogą sprawić wiele radości i satysfakcji w ich wykonania. Wszyscy uczestnicy wyszli z zajęć zadowoleni, a niektórzy z satysfakcją, że wykonali ćwiczenia do tej pory nie do wykonania dla nich.




mgr Magdalena Jadwiszczak, dr Sara Wawrzyniak
Dnia 17 września 2025 r. w sali 58 Hali Wielofunkcyjnej AWF we Wrocławiu odbyły się warsztaty sportowe pt. „Korfball – sport inny niż wszystkie. Równość, ruch, rywalizacja!”, skoncentrowane na aktywności fizycznej i rozwoju umiejętności społecznych poprzez zespołową grę sportową – Korfball.
Zorganizowane zostały w dwóch sesjach trwających po jednej godzinie każda: pierwszy warsztat zgromadził 13 uczniów Niepublicznej Szkoły Podstawowej Sióstr Salezjanek we Wrocławiu, natomiast drugi – 23 uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 21 we Wrocławiu. Celem warsztatów było przybliżenie uczestnikom podstawowych przepisów gry i charakterystyki korfballu – dyscypliny wyróżniającej się równym udziałem kobiet i mężczyzn, a także promującej współpracę i integrację między uczestnikami. Program zajęć został tak skonstruowany, aby poprzez gry, zabawy i ćwiczenia uczestnicy mogli bezpośrednio doświadczać wartości moralnych, takich jak solidarność, równość i odpowiedzialność, jednocześnie doskonaląc umiejętności techniczne i taktyczne charakterystyczne dla tej dyscypliny. Zajęcia opierały się na idei współzależności członków drużyny, co zachęcało uczestników do świadomego angażowania się we współpracę i wzajemne wsparcie. Przykładowe zadania, takie jak ćwiczenia w grupach, symulacje gry czy zadania rozwijające komunikację, w sposób naturalny wzmacniały zasady uczciwej rywalizacji oraz konieczność współpracy, co czyniło całość zajęć wyjątkowo wartościową pod względem wychowawczym. Warsztaty przyczyniły się do rozwoju zarówno umiejętności sportowych, jak i postaw społecznych uczestników, umożliwiając jednocześnie budowanie wzajemnego zaufania, niezbędnego zarówno na boisku, jak i w codziennych relacjach. Korfball, jako dyscyplina oparta na równych zasadach dla kobiet i mężczyzn, stanowił przy tym doskonałe narzędzie edukacyjne, wspierające rozwój uczniów w obszarach motorycznych, emocjonalnych i społecznych, z wyraźnym akcentem na równy udział i współpracę wszystkich uczestników.


Celem warsztatu było zapoznanie uczestników z podstawami anatomii palpacyjnej w sposób praktyczny. Uczestnicy mieli okazję samodzielnie lokalizować wybrane struktury mięśniowe i kostne, a także poznać topografię narządów i miejsc umożliwiających badanie tętna. Zajęcia pozwoliły na poszerzenie wiedzy dotyczącej budowy własnego ciała oraz znaczenia palpacji w naukach o ruchu i zdrowiu.
Zajęcia rozpoczęły się krótkim wprowadzeniem teoretycznym poświęconym znaczeniu palpacji, m.in. w fizjoterapii, sporcie oraz diagnostyce funkcjonalnej. W dalszej części wykorzystano pokaz na modelu anatomicznym oraz prezentację multimedialną, które ułatwiały zrozumienie budowy układu mięśniowo-szkieletowego oraz zależności między elementami układu ruchu a położeniem narządów wewnętrznych. Następnie uczestnicy, pracując w grupach, lokalizowali palpacyjnie i zaznaczali na skórze wybrane mięśnie oraz punkty kostne. Osoby biorące udział w warsztacie były zachęcane do aktywnego udziału, zadawania pytań oraz samodzielnego odnajdywania i identyfikowania struktur anatomicznych.
W zajęciach wzięły udział dwie klasy licealne: uczniowie klasy 1d z Liceum Ogólnokształcącego w Trzebnicy, wraz z opiekunami oraz uczniowie klasy 2c o profilu medycznym z Liceum Ogólnokształcącego nr II w Oleśnicy, wraz z opiekunami. Łącznie w zajęciach uczestniczyło około 36 uczniów oraz 4 nauczycieli.
Frekwencja uczestników zajęć przekroczyła pierwotne założenia organizacyjne. Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem oraz pozytywnym odbiorem zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczniów. Uczestnicy wykazywali wysoki poziom zaangażowania, aktywnie uczestnicząc w części praktycznej zajęć. Przeprowadzone warsztaty stanowiły dobrą okazję do popularyzacji nauki anatomii oraz promocji Akademii Wychowania Fizycznego jako uczelni łączącej wiedzę teoretyczną z praktyką.


Dnia 18 września w sali 58 Hali Wielofunkcyjnej Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu odbyły się warsztaty sportowe „Gry 1 na 1 i 2 na 2 w poznawaniu przepisów gry w koszykówkę”, skoncentrowane na rozwoju umiejętności ruchowych oraz społecznych poprzez zespołową grę sportową – koszykówkę. W zajęciach brało udział 19 dzieci ze SP 67 we Wrocławiu.


dr Dagmara Chamela-Bilińska
W dniu 16.09.2025 o godz. 13.00, w ramach XXVIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, odbyły się warsztaty zatytułowane „Krok po kroku do równowagi – ćwiczenia i wsparcie dla osób z chorobą Parkinsona”. Spotkanie trwało godzinę i odbyło się w sali gimnastycznej Wydziału Fizjoterapii AWF im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu.
Warsztat dedykowany był osobom z rozpoznaniem idiopatycznej choroby Parkinsona oraz ich opiekunom. Przedstawiony został problem zaburzeń równowagi w przebiegu neurodegeneracyjnej, przewlekłej choroby jaką jest idiopatyczna choroba Parkinsona. Warsztat wzbogacony był instruktażem co do sposobu wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Dzięki temu Uczestnicy mogli się nauczyć ćwiczeń, ukierunkowanych na poprawę równowagi, które powinni systematycznie wykonywać a opiekunowie uzyskali wiedzę jak ich w tym wspierać. W warsztatach wzięło udział 8 Chorych i 2 Opiekunów.



dr hab. Ireneusz Cichy, prof. AWF Wrocław
W ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki 2025 w regionie Kotliny Kłodzkiej, dr. hab. Ireneusz Cichy, prof. AWF, poprowadził dwa warsztaty pt. „Jak uatrakcyjnić zajęcia ruchowe dla dzieci? – gry i zabawy ruchowe o charakterze edukacyjnym„. W zajęciach w Samorządowej Szkole Podstawowej w Międzylesiu i Zespole Szkół Ogólnokształcących w Bystrzycy Kłodzkiej w dniu 10.10.2025 uczestniczyli uczniowie 2-gich klas edukacji wczesnoszkolnej. Uczestnicy warsztatów zapoznali się z zabawami, ćwiczeniami i grami z wykorzystaniem piłek edukacyjnych EDUball. Uczniowie, dzięki udziałowi w zajęciach, na których panowała fantastyczna atmosfera, poznali możliwości integracji nauki i aktywności ruchowej podczas zajęć wychowania fizycznego.
Wrocław, 20.10.2025
prof. dr hab. Wioletta Dziubek-Rogowska
Pełnomocnik Rektora AWF Wrocław
ds. Dolnośląskiego Festiwalu Nauki