X

Zapisz się

Wypisz się

Wypełnij formularz, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wypełnij formularz, aby zrezygnować z naszego newslettera.

A

A

A

A

Citius Altius FortiusAkademia Wychowania Fizycznego

AWF - Logo

O uczelni

Katedra Pedagogiki Kultury Fizycznej > Zakład Dydaktyki Szkolnej Kultury Fizycznej

plakat3.jpg


51-617 Wrocław
ul. Witelona 25

Kierownictwo

dr hab. Marta Wieczorek prof. AWF - Prodziekan do Spraw Nauki Wydziału Wychowania Fizycznego, Kierownik Zakładu Dydaktyki Szkolnej Kultury Fizycznej

marta_wieczorek.jpg

DYZURY 

W dniach 18-22.09 wyjazd służbowy

Dyżur  25.09   8.15 - 9.00

W sprawach pilnych proszę o kontakt mailowy.

 

ul. Witelona 25 pokój 308

tel.71 347 3111 ; 71-347-3169 sekretariat katedry

Pracownicy

dr hab. Halina Guła-Kubiszewska prof. AWF - profesor nadzwyczajny
Pełnomocnik Rektora ds. Współpracy z Uniwersytetem Dzieci

halina_kubiszewska.jpg

Instruktor tańca, instruktor piłki siatkowej.

konsultacje we wrześniu:

wtorek  11.00-12.30

środa     11.00- 12.30

uwaga- konsultacje z dnia 20.09.2017 przeniesione na dzień 21.09.2017 w godz. 11.00-12.30

 

 

ul. Witelona 25, pok. 304

tel.071 347 3145 - zakład, 71-347-3169 - sekretariat katedry

dr Małgorzata Krzak - starszy wykładowca

malgorzata.krzak.jpg

Zabawy i gry ruchowe,zabawy i gry terenowe,zabawy i gry w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metodyka wychowania fizycznego, instruktor PZN

Konsultacje sem zimowy 2017/2018

12.09.17 wtorek 9.00-10.00

13.09.17 środa 10.00-11.30

18.09.17 pon.10.00-11.30

19.09.17 wtorek 10.00-11.30

25.09.17 pon.10.30-12.30


 

Rok 2012 został ogłoszony Eur10.07.2017 pon. 15.00-17.00 ostatnie konsultacje w sem. letnim 2016/2017opejskim Rokiem Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej. 
W ramach jego obchodów w dniu 29.11. w naszej Akademii odbyło się spotkanie Studentów -- Seniorów Uniwersytetu Trzeciego Wieku  AWF  z dziećmi z wrocławskiego  przedszkola „Tęcza".

Zajęcia ruchowe realizowane były w oparciu o scenariusz przygotowany przez Panią dr Małgorzatę Krzak i poprowadzone przez grupę Studentów -- Seniorów

ul. Witelona 25a, pok. 86

tel.+48 71 347 3182

dr Regina Kumala - Kierownik Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Wykładowca

 

regina_kumala.jpg

Metodyka szkolnego wf, edukacja zdrowotna, pedeutologia

  • Godziny konsultacji w semestrze letnim 2016/2017
Najbliższe konsultacje:
poniedziałek 11.09 - 11.30-13.00
środa 13.09 - 8.30-10.00
15-23.09 WYJAZD SŁUŻBOWY 

 

 

ul. Witelona 25, pok. 314

tel.071 347 3187

dr Anna Malska-Śmiałowska - Wykładowca, Spec. ds Praktyk Pedagogicznych

      Dyżury do 29.09.2017

poniedziałek 9.30 - 11.00 ul. Witelona 25 pok. 012

                                       -sprawy dotyczące praktyk

wtorek          9.30 - 11.00 ul. Witelona 25 pok 012

                                        -sprawy dotyczące praktyk

środa           11.00 - 12.30 ul. Witelona 25a pok. 86

                                         - sprawy dotyczące dydaktyki

 

 

 

                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ul. Witelona 25a, pok. 86, ul. Witelona 25, pok.012

tel.71 347 3182, 71 347 3170

dr Aleksandra Skarul - Wykładowca

aleksandra_skarul.jpg

Metodyka szkolnego wf, nauczyciel wf

Konsultacje -wrzesień

poniedziałek 10.00- 12.30

ul. Witelona 25, pok. 305

tel.071 347 3177

dr Wojciech Starościak - Wykładowca

   wojciech.starosciak.jpg

Nauczyciel wychowania fizycznego, instruktor narciarstwa PZN.

 

Dyżury  w semestrze zimowym 2017/2018

Od 11.09.2017

wtorek 9.00-10.30 (ul. Witelona 25, p. 313)

czwartek 9.00-10.30 (ul. Witelona 25, p. 313)

15.09.-22.09..2017 URLOP



ul. Witelona 25, pok. 313

tel.071 347 3172 - zakład, 71-347-3169 - sekretariat katedry

dr Wojciech Wiliński - Adiunkt
Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia Studentów z Niepełnosprawnością

wojciech_wilinski.jpg

wychowanie fizyczne, wychowanie fizyczne specjalne, pedagog osób z niepełnosprawnością intelektualną , instruktor żeglarstwa deskowego, instruktor hokeja na lodzie, członek Polskiego Towarzystwa Naukowego Adaptowanej Aktywności Fizycznej, członek Stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Polska

TERMIN KONSULTACJI 

wrzesień

wtorek 8:30-10:00 oraz środa 8:30-10:00

13.09 - 17.09 wyjazd na konferencję

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

ul. Witelona 25, pok. 309

tel.071 347 3133

dr Agnieszka Wójcik-Grzyb - Adiunkt

agnieszka_wojcik.jpg

Nauczyciel wf, instruktor narciarstwa PZN, instruktor aerobic, sternik   jachtowy, logopeda

Konsultacje:
Środa (20.09) 9.00-10.30, czwartek (21.09) 9.00-10.30

 

 

 

 

 

ul. Witelona 25, pok. 312

tel.071 347 3186

Działalność

Badania naukowe

Prowadzone badania mają na celu diagnozowanie dzieci i młodzieży zdrowych i z różnymi dysfunkcjami w zakresie rozwoju psychoruchowego, aktywności ruchowej i zainteresowań sportowych.
Prowadzone są także badania związane z rozpoznaniem integracji społecznej poprzez aktywność ruchową różnych grup dzieci i młodzieży specjalnej troski.

  • Uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania czynności ruchowych dzieci i młodzieży
    M.Wieczorek
    Słowa kluczowe: uczenie się motoryczne, nauczanie, uwarunkowania środowiskowe, rozwój psychomotoryczny, dzieci, młodzież, dzieci specjalnej troski.
  • Lateralizacja funkcji ciała jako prawidłowość rozwoju dzieci i młodzieży
    M.Wieczorek
    Słowa kluczowe: lateralizacja, asymetria funkcjonalna, asymetria dynamiczna, dzieci zdrowe, dzieci specjalnej troski.
  • Zdolności motoryczne dzieci specjalnej troski
    M.Wieczorek
    Słowa kluczowe: zdolności motoryczne, testy zdolności motorycznych, koordynacja, dzieci specjalnej troski.
  • Wykorzystanie specyficznych metod wychowania fizycznego we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci specjalnej troski
    M.Wieczorek
    Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne, metody pracy, terapia ruchowa, rozwój psychomotoryczny, dzieci i młodzież specjalnej troski.
  • Integracja w wychowaniu fizycznym
    M.Wieczorek
    Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne, integracja, dzieci zdrowe, dzieci specjalnej troski.

  • Samoregulowane uczenie się kompetencji do uczestnictwa w kulturze fizycznej
    H.Guła-Kubiszewska [pub: 2012-02-09]
    Słowa kluczowe: samoregulowane uczenie się motoryczne, strategie poznawcze i metapoznawcze,
    aktywność strategiczna w uczeniu się nowych czynności ruchowych, indywidualny wzorzec aktywności strategicznej
    w uczeniu się kompetencji uczestnika kultury fizycznej, stałe indywidualne cechy osobowości
    (zdolności sterownicze w sferze funkcji intelektualnych (przetwarzalność, odtwarzalność, talent)
    i stosunków interpersonalnych (emisyjność, podatność, tolerancja ), style uczenia się dzieci,
    młodzieży, młodych dorosłych i osób w okresie późnej dojrzałości.
  • Asymetria funkcjonalna i dynamiczna a poziom sprawności motorycznej dzieci w wieku 10-14 lat
    A.Skarul
    Słowa kluczowe: asymetria funkcjonalna, asymetria dynamiczna, lateralizacja, poziom sprawności motorycznej, gradienty społeczne.
  • Samopoznanie jako czynnik efektywnego działania nauczyciela
    R.Kumala
    Słowa kluczowe: samopoznanie, samoocena.
  • Ewaluacja szkoły promującej zdrowie
    R.Kumala
    Słowa kluczowe: ewaluacja, promocja zdrowia, szkoła promująca zdrowie.
  • Zdolności motoryczne i zlateralizowanie uczniów klas I szkoły podstawowej a ich postępy w nauce czytania i pisania
    A.Wójcik-Grzyb
    Słowa kluczowe: motoryczność, zdolności motoryczne, młodszy wiek szkolny, pedagogika wczesnoszkolna.

Ogłoszenia organizacyjno-metodyczne dla studentów:

DODATKOWY TERMIN EGZAMINU Z METODYKI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
(dla osób uprawnionych)
odbędzie się dnia 16.02 (czwartek) o godz. 12.00
w budynku przy ulicy Witelona 25, sala 111


 

EGZAMIN Z PRZEDMIOTU
WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNE
Wydział Wychowania Fizycznego

Zagdanienia egzaminacyjne - załącznik 20.Dec.2016,02:15 

Studia stacjonarne II-go stopnia, rok pierwszy

I termin -  26 stycznia (czwartek) 2016r. od godz. 9:00 do godz.10:25 (grupy A1 i A2)
i  od godz. 10: 30 do godz.11:55 (grupy B3 i B4),
(czas - 1 godzina ; forma : egzamin pisemny) w sali 2/8 w budynku P- 4  .

II  termin  - 2 lutego (czwartek) 2016 r. (forma: egzamin ustny)
od godz. 9:00 (pokój 309, ul. Witelona 25).

 

Studia niestacjonarne II-go stopnia, rok pierwszy

I termin -   8 stycznia (niedziela) 2016r. od godz. 14:30 do godz.16:00
(czas - 1 godzina ; forma : egzamin pisemny)
w sali 111 przy ul. Witelona 25.

II  termin - 15 stycznia (niedziela) 2016 r. (forma: egzamin ustny)
od godz. 11:00 (pokój 309, ul. Witelona 25).


 

  • II termin egzaminu z  METODYKI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SEMESTR ZIMOWY 2016/2017
    studia nie stacjonarne , III rok,  
    15 stycznia (niedziela) , godzina 12:00, sala 111, Witelona 25

     
  • EGZAMIN Z METODYKI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SEMESTR ZIMOWY 2016/2017

    studia niestacjonarne - zaoczne 8.01.2017 godz. 10.00
    sala 111 Witelona 25
    studia stacjonarne - 23.01.2017 godz. 13.00
    duża aula P4 

  • Wykłady z "Metodyki WF w klasach IV – VI SP planowanie kierunkowe i wynikowe"
    dla III roku studiów I stopnia
    odbywają się we środę
    w godz. 18.00- 19.30
    dr hab. Halina Guła- Kubiszewska, prof. AWF




 Wykłady z Metodyki Wychowania Fizycznego

semestr III 

Wykład I -załącznik 12.Jul.2016,10:03 

Wykład II -załącznik 12.Jul.2016,10:03 
Wykład III -załącznik 12.Jul.2016,10:03 

Wykład IV -załącznik 12.Jul.2016,10:03 

Wyklad V -załącznik 12.Jul.2016,10:03 


Semestr IV 
 Wykład 1 -załącznik 12.Jul.2016,10:03 

 Wykład 2 -załącznik 12.Jul.2016,10:03  

 Wykład 3 -załącznik 12.Jul.2016,10:03 
 Wykład 4 -załącznik 12.Jul.2016,10:03 
 Wykład 5 -załącznik 12.Jul.2016,10:03 


Semestr V

wykład I -załącznik 12.Jul.2016,10:03 

wykład II -założenie 12.Jul.2016,10:03 

wykład III -założenie 12.Jul.2016,10:03 

wykład IV -założenia 12.Jul.2016,10:03 

wykład V  -założenia 12.Jul.2016,10:03 


Rozporządzenia MEN

Materiały dla studentów


Zajęcia dydaktyczne

  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)
    Wojciech Wiliński
    Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające zapoznanie się przez studentów z problematyką edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w zależności od ich ciężkości zaburzeń rozwoju oraz etiologii. Studenci doskonalą umiejętność planowania procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, dzięki analizie specyfiki jednostek chorobowych oraz zespołów, którym towarzyszy niepełnosprawność intelektualna. Student w ramach przedmiotu zdobędzie kompetencje społeczne w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną ku realizacji przez nich zindywidualizowanych celów i ich maksymalnego rozwoju w sferach: poznawczej, behawioralnej, emocjonalnej i społecznej odbywającego się w duchu głębokiego szacunku dla ich niepowtarzalnych osobowości.

  • Wychowanie fizyczne specjalne
    M.Wieczorek, W.Wiliński
    Przedmiot  wychowanie fizyczne specjalne obejmuje zagadnienia umożliwiające zapoznanie studentów z problematyką adaptacji celów, zasad, metod, form, środków podczas lekcji wychowania fizycznego dla uczniów z niepełnosprawnością.
    Zajęcia zorganizowane są w formie wykładów oraz ćwiczeń, podczas których studenci uczą się w praktyce włączać uczniów z wybranymi niepełnosprawnościami (zmysłu wzroku lub słuchu, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami emocjonalnymi
    i niedostosowaniem społecznym) w lekcję wychowania fizycznego w szkole ogólnodostępnej.

    Metodyka wychowania fizycznego niepełnosprawnych intelektualnie
    M.Wieczorek, W.Wiliński
    Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętności praktyczne prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu. Przygotowanie studentów do adaptowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych posiadanych w zakresie metodyki wychowania fizycznego dla potrzeb wynikających z pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie wszystkich obszarów procesu dydaktyczno – wychowawczego. Wdrażanie studentów do działań wolontariackich na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozpoznanie różnych wariantów dostosowanej aktywności ruchowej niepełnosprawnych intelektualnie w ramach szkolnej kultury fizycznej oraz różnych form organizacyjnych edukacji i opieki dla niepełnosprawnych intelektualnie w Polsce. W ramach przedmiotu rozwijane są
    u studentów: empatia i pozytywne postawy wobec dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

    Praktyki specjalistyczne
    M.Wieczorek, W.Wiliński
    Studenci specjalności: Wychowanie Fizyczne Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną odbywają praktykę specjalistyczną
    w szkołach i ośrodkach specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

    Metodyka pracy rewalidacyjnej niepełnosprawnych intelektualnie
    W.Wiliński
    Przedmiot ma charakter zajęć teoretyczno-praktycznych obejmujący zagadnienia, które mają na celu zapoznanie studenta ze specyfiką wybranych elementów diagnozy pedagogicznej oraz metod pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Studenci doskonalą umiejętności w posługiwaniu się wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej, modyfikowaniu zachowań trudnych, poprawnym stosowaniu i dobieraniu optymalnych metod pracy rewalidacyjnej. Studenci zdobywają kompetencje do samodzielnego rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych w procesie rehabilitacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz współpracy z innymi specjalistami. Kształtują postawę wrażliwości, otwartości oraz odpowiedzialności za podejmowane działania, wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.  

  • Metodyka szkolnego wychowania fizycznego
    H.Guła-Kubiszewska, A.Skarul, R.Kumala, A.Wójcik-Grzyb, W.Starościak
    W wyniku realizacji programu przedmiotu student zna i rozumie: Podstawowe założenie reformy edukacyjnej, ogólne cele i zadania szkolnego wychowania fizycznego, hierarchiczny model celów kultury fizycznej, kompetencje i czynności pedagogiczne nauczyciela. cel diagnozy pedagogicznej i planowania pracy, szczegółowe założenia i zadania rozpoznania pedagogicznego w zakresie osobniczym, grupowym i środowiskowym, zasady korzystania z poszczególnych narzędzi badawczych przydatnych do diagnozy pedagogicznej w różnych grupach wiekowych, cel prognozowania pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole, zasady i cele hospitacji zajęć ruchowych (wychowania fizycznego), zasady opracowywania budżetu godzin, ogólne zasady planowania i programowania pracy dydaktyczno-wychowawczej przez nauczyciela wychowania fizycznego na różnych poziomach edukacji; przedmiot, cel, zadania i funkcje kontroli i oceny oraz samokontroli i samooceny w wychowaniu fizycznym i edukacji szkolnej, zasady sporządzania zadań kontrolno oceniających, zasady tworzenia programu autorskiego, ogólny schemat struktury lekcji (toki) różnych typów i rodzajów, założenia metod specyficznych i niespecyficznych stosowanych w wychowaniu fizycznym, formy organizacji i intensyfikacji zajęć ruchowych (lekcji), zasady formułowania tematów lekcji, zasady operacjonalizacji celów i zadań szczegółowych lekcji wychowania fizycznego, zasady budowy lekcji (zajęć ruchowych).
  • Zaawansowana Metodyka Wychowania Fizycznego
    H.Guła-Kubiszewska, A.Skarul, R.Kumala, A.Wójcik-Grzyb, W.Starościak

    W wyniku realizacji programu przedmiotu student zna i rozumie: cele przedmiotu oraz jego miejsce w strukturze studiów, cele i zadania szkolnego wychowania fizycznego na etapie edukacji ponadgimnazjalnej , zadania ogólne szkoły ponadgimnazjalnej zawarte w podstawie programowej, znaczenie innowacyjności i nowatorstwa w rozwijaniu u młodzieży szkoły ponadgimnazjalnej, znaczenie pracy innowacyjno- badawczej dla samorozwoju kompetencji zawodowych nauczyciela wychowania fizycznego, etapy badań rozwojowych w procesie szkolnego kształcenia i wychowania fizycznego, procedury oceny jakości wychowania fizycznego w szkole oraz poziomy monitorowania procesów edukacyjnych, etapy wewnętrznego badania jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej oraz sposoby ich pomiaru, stosuje oraz zinterpretuje wyniki pomiaru jakości pracy szkoły w odniesieniu do: aktywności uczniów, edukacyjnych osiągnięć ucznia, występowania problematyki KF w różnych przejawach szkolnego życia, skuteczności rozpowszechniania przez szkołę wartości KF w środowisku lokalnym, materialnego standardu WF w szkole, pracy nauczyciela i kryteriów oceny poprzez wykorzystanie kwestionariuszy ankiety do oceny jakości wychowania fizycznego w szkole.

Regina Kumala
Najważniejsze z opublikowanych prac:

  • Posmyk R., Nowak A.: „Oglądanie siebie” jako metoda korygująca samoocenę nauczycieli wychowania fizycznego. [W:] Sborník Příspěvků Mezinárodní Vědecká Konference „Tělesná Výchova a Sport 2000, Liberec – Euroregion Nisa”, Liberec
  • Nowak A., Posmyk R.: Technologia wideo w diagnozowaniu i samokształceniu nauczycieli wychowania fizycznego. [W:] Pomiar edukacyjny jako kompetencje pedagogiczne. (red. Wenta K.), Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • Posmyk R., Nowak A.: Face to face with oneself. [W:] The 2002 International Visual Literacy Association Selected Readings, (ed. Griffin R.E.), Saint Francis University, Loretto, PA, USA
  • Posmyk R.: Zapytaj siebie o siebie. [W:] Media a Edukacja 4, (red. Strykowski W.),Wydawnictwo eMPi2, Poznań
  • Posmyk R., Supińska U.: The self-evaluation of physical education’s teachers in the opinion of pedeutologist. [W:] Sborník Příspěvků Konference Tělesná Výchova a Sport 2000, Liberec – Euroregion Nisa, Liberec
  • Posmyk R.: The self-evaluation of psychical education teacher in the light of autoskopy. [W:] Człowiek i Ruch, nr 1(7), Akademia Wychowania Fizycznego, Wrocław
  • Kulmatycki L., Posmyk R., Bukowska K.: Evaluation of the Health Promoting School Project in Wrocław (Stage I). [W:] Physical Education and Sport, nr 50

Halina Guła-Kubiszewska
Najważniejsze z opublikowanych prac:

  • Guła-Kubiszewska H.: Funkcja programująca wyobrażeń motorycznych jako czynnik kształtowania strategii rozwiązywania złożonych zadań ruchowych. (1996a) Wychowanie Fizyczne i Sport, 1, 19–44
  • Guła-Kubiszewska H.: Strategia Programowania Wewnętrznego. (1996b) Film dydaktyczny. AWF, Wrocław
  • Guła-Kubiszewska H.: Komputerowa animacja motoryki człowieka. (1999) Opracowanie programu do nauki czynności ruchowych (program komputerowy). AWF, Wrocław
  • Guła-Kubiszewska H.: Didactic effects of self-regulatory motor learning. (2003) [W:] W. Starosta, W. Osiński (red.) New Ideas in Sport Sciences. Current Issues and Perspectives. Part 1. Warsaw–Poznan–Leszno, 90–93
  • Guła-Kubiszewska H.: Use of Cognitive and Metacognitive Strategies in Motor Learning. (2004) Kult-UR-Sprung (Kultursprung), Vol.III, www.Bodyvia.de
  • Guła-Kubiszewska H.: Skuteczność samoregulowanego uczenia sie czynności motorycznych. (2004a) Wychowanie Fizyczne i sport, 48, 157-165
  • Guła-Kubiszewska H.: Aplicatin of Schmidt’s Theory in Self-regulatory Motor Learning. (2004b) Human Movement, 5(2), 118-124
  • Guła-Kubiszewska H.: Charakterystyka aktywności strategicznej a efekty samoregulowanego uczenia się motorycznego. (2005) Nowiny Psychologiczne, 3, 65-82
  • Guła-Kubiszewska H., Dębska U.: Funkcjonowanie poznawcze a soamoregulowane uczenie się motoryczne młodych dorosłych. (2004) Psychologia Rozwojowa, 9, (5),.131-142
  • Guła-Kubiszewska H., Starościak W.: Motor Aptitudes and Cognitive Processes. (2004) Journal of uiman Kinetics, 11, 101-112
  • Guła-Kubiszewska H.: Efekty dydaktyczne samoregulowanego uczenia się motorycznego. (2007) Wrocław, Wydawnictwo AWF, Studia i Monografir, AWF, 86
  • Guła-Kubiszewska H.: Jak rozwijać samowiedzę uczestnika kultury fizycznej. Przewodnik dla studentow i nauczycieli. (2007) Wrocław, Wydawnictwo AWF